In 2018 wordt in Milaan de eerste Italiaanse Starbucks-vestiging geopend. De keten heeft meer dan 25.000 vestigingen in zeventig landen, maar was nog niet vertegenwoordigd in Italië, het land van de espresso en cappuccino. De winkel in een historisch postkantoor aan Piazza Cordusio wordt meteen het grootste Starbucksfiliaal van Europa. Naast Milaan volgen in 2018 nog meer nieuwe filialen in Italië. ‘Traditioneel starten we het eerste jaar met 10 à 12 winkels, ik schat dat dat een veilig aantal is’, zo vertelt CEO Howard Schultz. Een vakantie in Milaan inspireerde Schultz in de jaren tachtig om in zijn thuisland Amerika een koffieketen op te richten, zo wil het verhaal.
Italië
De vraag is hoe succesrijk de Amerikaanse keten in Italië zal zijn. Zullen de Italianen hun traditionele espresso, die gemiddeld amper 1 euro kost en het liefst staand wordt gedronken, ruilen voor een prijzig Starbucks-exemplaar? Experts menen dat de keten vooral zal profiteren van zijn naamsbekendheid bij toeristen en buitenlanders in Italië. Maar ook de Italianen zelf zouden naar Starbucks gaan, al is het maar voor de wifi. ‘We komen niet naar Italië om de Italianen te leren hoe ze koffie kunnen maken. We komen om op een respectvolle manier onze koffiecultuur uit te dragen’, aldus Howard Schultz. Starbucks zegt dat het zich gaat aanpassen aan de Italiaanse koffievoorkeuren. De espresso zal in de Milanese vestiging het ‘stralende middelpunt’ worden.
Starbucks Roastery
Milaan krijgt volgend jaar de eerste ‘Starbucks Roastery’ in Europa. Deze zaak heeft een chiquer imago dan de gewone Starbucks-filialen. In de ‘Starbucks Roastery’ kunnen klanten verschillende soorten vers geroosterde koffie proeven, broodjes en croissants van de bekende artisanale bakkersketen Rocco Princi zullen er te koop zijn en er worden aan het begin van de avond cocktails geschonken om tegemoet te komen aan de Italiaanse aperitivo-cultuur. Starbucks Milaan wordt de vijfde Roastery-vestiging. Seattle is al open en dit jaar openen locaties in Shanghai, New York en Tokyo. Het bedrijf streeft naar 20 tot 30 Roastery-vestigingen wereldwijd.