Nederland krijgt een nieuwe nachttrein naar het buitenland. Onder de naam GreenCityTrip rijdt vanaf 15 oktober tweemaal per week een slaaptrein naar diverse populaire Europese steden, zoals Milaan, Venetië, Verona, Innsbruck, Wenen en Praag. In Nederland kun je in de avond opstappen op de stations van Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Den Haag, Rotterdam of Breda. De volgende ochtend kom je dan aan op je bestemming. Uiteindelijk moet het netwerk zich uitbreiden, zodat je met de nachttrein vanuit Amsterdam door heel Europa kunt reizen.
Duurzaam
De reisorganisatie wil met pakketreizen met de trein de concurrentie aangaan met de luchtvaart. De vraag naar een duurzaam alternatief voor vliegreizen wordt steeds groter. Met een treinreis heb je gemiddeld 92% minder CO2-uitstoot ten opzichte van vliegen. Ook corona heeft de interesse voor slaaptreinen verder aangewakkerd.
Nachttrein in opkomst
GreenCityTrip is de zoveelste stap in een opkomende trend. Reizen per trein, en in het bijzonder per nachttrein, is in opkomst in Europa. De NS kwam in mei ook met een nieuwe nachttrein. Die rijdt dagelijks van Amsterdam, via Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Daarmee werd Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, na een periode van meer dan vier jaar zonder reguliere internationale slaapverbindingen over het spoor. Mogelijk komt de NS later met meer nieuwe nachttreinen.
in juni dit jaar kondigde start-up Midnight Trains ook een nieuw netwerk van slaaptreinen aan. Deze nachttrein is een iets luxer concept en heeft Parijs als centraal punt. Vanuit de Franse hoofdstad reis je straks naar Edinburgh, Kopenhagen, Hamburg, Berlijn, Brussel, Milaan, Venetië, Florence, Rome, Barcelona, Madrid en Porto. Ook hier komen op termijn meer steden vrij.
Plannen voor 2022
De Nederlandse ondernemers Elmer van Buuren en Chris Engelsman hebben het plan om vanaf april 2022 een nachttrein te laten rijden tussen Brussel en Praag. Met tussenstops in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Amsterdam, Hannover, Berlijn en Dresden. Zij hebben hiervoor de coöperatie European Sleeper opgericht. De bedoeling is dat de trein in de eerste maanden drie keer per week zal rijden, daarna bijna dagelijks, Fietsen kunnen ook mee.
Tegelijkertijd werken twee Belgische ondernemers aan het plan om vanaf april 2022 een nachttrein-verbinding tussen Brussel, Luik en Berlijn te laten rijden. Initiatiefnemers Louis Lammertyn en Louis De Jaeger hebben met hun bedrijf Moonlight Express daarnaast plannen om België te verbinden met het zuiden van Frankrijk en de Spaanse stad Barcelona.