De crisis lijkt voorbij, in ieder geval op het gebied van reizen en vakantie. In de eerste helft van het lopende vakantiejaar (oktober 2015 – oktober 2016) is het aantal vakanties van Nederlanders 6% gestegen naar 12,5 miljoen. In dezelfde periode (oktober 2015 – maart 2016) bleef de teller een jaar geleden nog steken op 11,8 miljoen. De verwachting is dat het hele vakantiejaar 2016 een duidelijke groei zal laten zien. Ook de bestedingen nemen toe, zo is er in deze zes maanden 3% meer aan reizen uitgegeven. Opvallend is de groei van 5% in uitgaven voor binnenlandse vakanties. Dit vertelde Ad Schalekamp van NBTC-NIPO Research tijdens de TravelPRESSentation in Utrecht waar nieuws en ontwikkelingen in de reissector werden gepresenteerd.

Stedentrips

De groei in vakanties wordt vooral gerealiseerd door een 5% stijging van het aantal korte vakanties naar het buitenland. Dit aantal telt 3,2 miljoen vakanties tussen oktober 2015 en maart 2016 en is daarmee terug op het niveau van 2012. Met name stedentrips zijn populair. Een duidelijke trend is het teruglopend aantal vakanties naar bestemmingen rond de Middellandse Zee (-6%), terwijl juist overig Europa (+4%) en intercontinentale reizen (+21%) het goed doen. Uit het onderzoek van NBTC-NIPO blijkt ook dat gevoel van veiligheid meer dan in het verleden impact heeft op de bestemmingskeuze.

Top 5

De top 5 buitenlandse vakantiebestemmingen (oktober 2015 – maart 2016) ziet er als volgt uit:
1. Duitsland
2. Spanje
3. Oostenrijk
4. België
5. Frankrijk

Boeken via internet

De prominente positie van het internet als boekingskanaal heeft zich verder versterkt. Inmiddels wordt 86% van alle reizen naar het buitenland deels via internet geboekt. Reizigers boeken steeds vaker hun vlucht, hotel, vervoer of activiteiten via internet. Deze trend is zichtbaar in alle doelgroepen, waarbij de babyboomers het meest gebruikmaken van een desktop, terwijl generatie Y (21-30 jaar) juist kiest voor een laptop (62%). De smartphone wordt nog niet echt veel gebruikt voor reisboekingen en schommelt tussen de 1 en 4%.

Opkomst samengestelde vakantie

Het aantal samengestelde vakanties blijft groeien. Dit zijn reizen waarbij het vervoer en verblijf bij verschillende aanbieders worden geboekt. In de afgelopen 10 jaar is dit aandeel verdubbeld. Tegelijkertijd is het op de bonnefooi reizen steeds minder populair en ook de verkoop van de pakketreis loopt wat terug. Over het algemeen blijkt dat vakanties of onderdelen daarvan vaker van tevoren worden geboekt.

Bron: NBTC-NIPO Research