Live-muziek toegankelijk maken voor heel Europa. Dat is de ultieme droom van de Nederlandse startup Gigstarter. Afgelopen week presenteerde het bedrijf haar uitbreidingsplannen op het Mobile World Congress in Barcelona. Volgens initiatiefnemer Paul de Kuyper (31), is het tijd voor een lancering in heel Spanje. Met het online muziekplatform wil het bedrijf “transparantie en overzicht bieden”, en zo “zowel lokale als internationale live-muziek boekingen in Europa mogelijk maken.”
Gigstarter
Gigstarter ontstond in 2012 in Amsterdam na een tegenvallend avondje uit. Paul de Kuyper (31) en zijn schoolvriend en voormalig bandlid Julio Pijnappel merkten op hoe bij twee niet op elkaar afgestemde live bands, het publiek wegliep. Dat moet beter kunnen, dachten zij Zo ontstond de eerste Europese online marktplaats voor het boeken van live muziek.
Inmiddels kan iedereen- consumenten en bedrijven- op Gigstarter een band, dj, ensemble of solo-artiest vinden en zonder provisie boeken. Steeds meer muzikanten bieden zich via het doe-het-zelf platform aan. De online startup automatiseert het boekingsproces: van het eerste directe contact met de artiest tot aan de recensie na het optreden. Boeken en geboekt worden via Gigstarter is kosteloos.
Gigstarter bemiddelt niet maar faciliteert de totstandkoming van een boeking en helpt bij het komen tot een helder akkoord en het vastleggen van afspraken. Opdrachtgever en artiest hebben direct contact met elkaar en de volledige gage gaat naar de artiest. Het toegankelijk maken van live muziek staat voorop: “We willen transparantie en overzicht bieden”, vertelt Paul de Kuyper, oprichter van Gigstarter en zelf contrabassist in de nederpop band Nootmuskaat.
Toen het project een jaar online stond, besloot Paul er vol voor te gaan. “Het oprichten van een online community voor muzikanten is een proces dat tijd nodig heeft.” Hij zegde zijn freelance marketing & sales baan op en koos volledig voor Gigstarter. Waar hij en zijn vriend eerst nog jamsessies langsgingen op zoek naar een handvol geïnteresseerden, is Julio nu als partner betrokken en heeft Paul een volwaardig team onder zich.
Muzikant als ambassadeur
Het online samenbrengen van artiesten en venues (‘boekers’) begint zijn vruchten af te werpen. Gigstarter krijgt in Nederland steeds meer bekendheid. ”We krijgen steeds meer artiesten binnen via onderlinge mond-op-mond reclame in de muziekscene. De muzikant als ambassadeur, dat is wat we nastreven”. En dat lijkt te lukken. Ook aan de kant van de ‘boekers’, de consumenten die een optreden boeken via Gigstarter, oogsten ze winst. Er zijn afgelopen jaar ruim 1800 offertes aangevraagd, waarvan meer dan de helft leidde tot concerten. De database is uitgebreid tot 1600 artiesten en de muziek-recensies scoren gemiddeld een 9,2.
Stapsgewijs opschalen
Het Gigstarter team wil daarom stapsgewijs opschalen. Eind september 2016 presenteerde Gigstarter de Spaanse beta-versie van het platform in Madrid. De broers De Kuyper zijn regelmatig in Spanje en spreken de taal. Met een Spaanse moeder en Nederlandse vader, leek dat een handige eerste stap op weg naar Europa. “Inmiddels hebben ruim 150 Spaanse artiesten zich aangemeld, daarvan staan er nu 60 online met een afgerond profiel”, aldus Paul. “Dat lijkt weinig, maar dit is alleen nog maar Madrid. De vraag naar live muziek in Spanje groeit sneller dan toen we in Nederland begonnen. Ook de inschrijvingen gaan sneller. Spanjaarden zijn oprecht geïnteresseerd”. Januari 2017 breidde het online platform zich ook uit naar Vlaanderen (België).
Mobile World Congress
Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona, dat dit jaar plaatsvond van 28 februari tot en met 2 maart, lanceerde het Amsterdamse bedrijf het unieke concept officieel in Catalonië en de rest van Spanje. “We zoeken actief naar locaties met veel live muziek en landen waar we al een netwerk hebben. We halen de bestaande barrières in de muziekwereld weg, maken live-muziek betaalbaar voor iedereen en bieden bovendien overzicht en transparantie.” De Nederlandse muziek startup breidt haar online boekingsplatform beetje bij beetje uit over heel Spanje, zodat op lange termijn zowel lokale als internationale boekingen mogelijk zijn. Het einddoel? Live muziek toegankelijk maken in heel Europa!
Dit artikel is een bijdrage van Diana Vilé, redacteur van Barcelona-Nu.nl