De zomervakantie staat weer voor de deur. Dit houdt in dat er weer meer vluchten zullen vertrekken vanaf de luchthavens. Helaas betekent drukte bij de luchtvaartmaatschappijen ook vaak dat er meer vertraging of zelfs annulering ontstaat. Als je last hebt van een lange vertraging of een annulering heb je mogelijk recht op compensatie! Hieronder worden de regels uitgelegd.
Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?
Als je vlucht vertraagd is met meer dan 3 uur heb je recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. De vertraging wordt gemeten bij aankomst, het gaat dus niet om de vertrekvertraging. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.
Omdat het Europese regelgeving is, vallen de vluchten binnen Europa en alle vluchten welke worden uitgevoerd door Europese luchtvaartmaatschappijen onder de verordening. Voorbeeld:
- Heb je met TUI vertraging dan heb je altijd recht op compensatie.
- Is je vlucht van Thai Airways vertraagd en vlieg je van Thailand naar Cambodja, dan heb je geen recht op compensatie.
Vlucht geannuleerd
Is je vlucht geannuleerd heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging aan je kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder een overzicht met de bedragen waar je recht op hebt bij een eventuele annulering.
- Bij een vlucht tot 1500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 uur later recht op een vergoeding van € 250,-
- Bij een vlucht van 1500 tot 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 uur later recht op een vergoeding van € 400,-
- Bij een vlucht van meer dan 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 2 tot 4 uur later recht op een vergoeding van € 300,-
- Bij een vlucht van meer dan 3500 kilometer, heb je bij een vertrek van meer dan 1 uur eerder of een aankomst van meer dan 4 uur later recht op een vergoeding van € 600,-
Buitengewone omstandigheden
Luchtvaartmaatschappijen zijn geen fan van deze compensatieregeling en betalen claims vaak niet uit door te melden dat er sprake was van buitengewone omstandigheden. Naast dat de staking van de luchtverkeersleiding een buitengewone omstandigheid kan zijn, zijn er meer situaties welke worden beoordeeld als buitengewoon. Voorbeelden zijn; zeer slecht weer met onweer, een birdstrike of bijvoorbeeld een blikseminslag. Luchtvaartmaatschappijen wijzen claims van passagiers vaak onterecht af en daarom bestaat er claimbureaus als Aviclaim.
Je hebt altijd recht op verzorging
Als de vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij verzorging aan te bieden in de periode dat je gedupeerd bent. Dit is ongeacht of er sprake is van buitengewone omstandigheden of niet. Dat houdt het volgende in:
- Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
- Vervoer van en naar de luchthaven
- Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)
Bieden ze niets aan en moet je zelf kosten maken? Je kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kan je later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels. Belangrijk: het verkrijgen van compensatie betekent niet dat het recht op compensatie vervalt!