Na een moeizaam 2016 zat de omzet van de reisbranche in 2017 weer in de lift. Dankzij een consumentenvertrouwen dat sinds 2001 nog niet zo hoog is geweest en een Nederlandse economie die in 2017 groeide met 3,3% (en naar verwachting in 2018 met 3,2%) zijn ook voor de 2018 de verwachtingen hoog. De omzetstijging bedroeg in 2017 ruim 13% tot en met het derde kwartaal. Ook de vooruitzichten zijn goed. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt dat voor dit jaar al ruim 8% meer reizen geboekt zijn dan in dezelfde periode vorig jaar.

65-plus

Deze groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep zelfs met 13%. In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45% meer dan nu. Daarom vormen zij de komende jaren een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector. Dit blijkt uit onderzoek van ANVR, het Nationaal Ouderenfonds en ABN AMRO.

ABN AMRO verwacht dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar met maar liefst een half miljard stijgen: een stijging van bijna € 100 miljoen per jaar. En uiteindelijk zelfs van 2,6 miljard in 2016 naar 3,6 miljard euro in 2025. Terwijl de Nederlandse bevolking jonger dan 65 nauwelijks toeneemt de komende jaren, groeit de groep 65-plussers met zo’n 8% per jaar. “De 65-plusser van vandaag heeft meer te besteden, is vitaler en veel mobieler dan zijn vorige generatie. En wil dat tot op hoge leeftijd blijven doen”, aldus Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR.

Online

Het percentage online gekochte reizen gaat ook verder toenemen in de komende jaren. In de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage al met 42 procent. Er zijn daarbij ook minder ouderen die zich geremd voelen om via internet een reis te boeken. In 2016 boekte bijna een kwart van alle 65-plussers de vakantie online.

Stedentrips

Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. De informatieve websites van Stedenman, zoals Rome-Nu en Praag-Nu, spelen daar perfect op in. Een andere populaire vakantievorm zijn de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15% van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodatie.

Voorzieningen

Een deel van de ouderen gaat niet op vakantie omdat ze geen geld zeggen te hebben. Door die groep op aanbiedingen te wijzen wil de reisbranche hen toch over de streep trekken. Een andere groep geeft aan dat fysieke beperkingen hen weerhouden van een vakantie. Accommodaties die rekening houden met ouderen en zorgen voor toegankelijkheid en speciale voorzieningen hebben dan ook een streepje voor om ook deze groep aan het reizen te krijgen.