Eindhoven Airport is van maandag 30 mei tot donderdag 16 juni ruim twee weken gesloten voor alle vliegverkeer in verband met een grote renovatie van de start- en landingsbaan.
Het asfalt van de start- en landingsbaan van het vliegveld bij Eindhoven is twaalf jaar oud en aan vervanging toe. Niet alleen de bovenste laag asfalt zal tijdens het groot onderhoud worden vervangen, ook de baanverlichting wordt vervangen door LED-verlichting. Er moeten kilometers verlichtingskabels worden getrokken en mogelijk stuit men tijdens de werkzaamheden ook nog op niet-ontplofte vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog.
Behalve vervelend voor passsagiers zal de sluiting van Eindhoven Airport vooral gevolgen hebben voor de maatschappijen Ryanair, Transavia en Wizz Air. Zij zullen hun vluchten tijdens deze periode moeten verplaatsen naar andere vliegvelden, of hun activiteiten tijdelijk stopzetten. De luchthaven is eigendom van Defensie, dus ook militaire toestellen moeten tijdens de werkzaamheden uitwijken. Voor inwoners van buurgemeenten, die normaal gesproken hinder van overvliegende toestellen kunnen ervaren, betekent het ruim twee weken rust.
Airport Eindhoven Asfalt
Op de nieuwe baan komt circa 30.000 ton asfalt. Om aan de hoge kwaliteitseisen voor het asfalt te voldoen, worden voor de deklaag gelijktijdig negen asfaltmachines ingezet. Door het asfalt in één stroom op de 45 meter brede en 3 kilometer lange start- en landingsbaan van Eindhoven Airport aan te brengen, ontstaan er geen naden. Op de asfaltdeklaag komt een antiskidlaag; dat is een stroeve laag met groot waterbergend vermogen die voor optimale grip voor de vliegtuigen zorgt en de levensduur van de baan verlengt.
De voorbereidende werkzaamheden zijn al gestart, op 16 juli zijn alle werkzaamheden afgerond. Het vliegverkeer wordt al een maand eerder, op donderdag 16 juni weer hervat. Door 18 dagen lang 24 uur per dag door te werken, kan de sluiting van Eindhoven Airport worden beperkt. Het hele project kost bijna 11 miljoen euro.